جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

ارتباط مفاهیم علوم اجتماعی با مفاهیم قرآنی و نهج البلاغه

رتباط مفاهیم علوم اجتماعی با مفاهیم قرآنی و نهج البلاغه

سَوَره اَلکَهَفُ : آیه 12 : ثُمَ لَعَثنِهم لِنَعلَم أیُّ الحِزبَینِ أ حصَی لِعالَثُبِوأ اَمَدَاَ .

پس از آن ( خواب ) بیدارشان کردیم تا معلوم گردانیم کدام یک از آن دو گروه حساب مدت در نگاهشان را شمارش خواهد کرد

مَن اُستَبَدَّ بِدَأْیِهِ هَلَکَ وَمَن ْ شاوَرَ ألْرِّجالَ شَاَکَهَافی عَقُولِهَا

امیرالمؤمنین می فرمایند:آن کس که خودرأیی واستبداد را برگزیند ،هلاک میشود هرکه با مردان شایسته به مشورت بنشیند خود را با خرد و اندیشه درست آنان شریک می سازد                                                                      

ادامه مطلب ...

پست‌مدرنیسم علیه مدرنیسم


نگرش پست‌مدرن از دهۀ ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰م در میان منتقدان و هنرمندان امریکا پا به عرصه علوم گذاشت و سپس نظریه‌پردازان غربی آن را در کارهای خویش به کار بردند. پست‌‌مدرن در دنیای مدرن پدید آمد و جنبه‌ها و ابعاد نادیده‌گرفته‌شده را موضوع کار خویش قرار داد. در این نگرش تمایز میان فرهنگ برتر و فرهنگ توده‌ای، که از ویژگی‌های دوران مدرنیسم بود، نهی شده است.

ادامه مطلب ...

درس یازدهم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی همرا ه با پاسخ وفعالیت


1-    برخی مشکل  سرنوشت سازقرن بیستم راچه می دانند؟ این مشکل راناشی ازچه  می دانند؟  جواب : مسئله  طبیعت ومحیط زیست .این مشکل راناشی ازبرداشتی می دانند که انسان مدرن وفرهنگ غرب ازعالم طبیعت دارد.طبیعتی که بی جان وخام است ودرمعرض تصرفات انسان قرار می گیرد وباتسخیروتصرف آن انسان تمامی مشکلات تاریخی خودراحل خواهدکرد.

ادامه مطلب ...

درس دهم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی همرا ه با پاسخ وفعالیت


1-    برخی  از منشاجنگ ها در تاریخ  جوامع  بشری  چیست ؟ جواب : 1-  جهان گشایی (تعیین مرزهای  جدیدامپراتوری ها )  2- دینی  ومذهبی

2-     اگوست کنت دلایل بروز جنگ درگذشته را چه می دانست ؟  وچرامعتقدبود جنگ درفرهنگ غرب عارضی وتحمیلی بوده است ؟ جواب : معتقدبود  درگذشته فاتحان   ازطریق غنایم جنگی  برثروت خودمی افزودند ولی بارشد علم تجربی و صنعت  ثروت از طریق غلبه برطبیعت به دست می آید نه جنگ .بنابراین جنگ امری عارضی وتحمیلی است .

3-    چرا درقرن بیستم نظریه ی اگوست کنت درباره  علل بروز جنگ  ردشد؟ جواب : زیرادوجنگ جهانی  اول (1918-1914) ودوم (1945-1939) با صدمیلیون تلفات و استفاده ازسلاح های شیمیایی و اتمی  اتفاق افتاد .

ادامه مطلب ...