جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

درس یازدهم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی همرا ه با پاسخ وفعالیت


1-    برخی مشکل  سرنوشت سازقرن بیستم راچه می دانند؟ این مشکل راناشی ازچه  می دانند؟  جواب : مسئله  طبیعت ومحیط زیست .این مشکل راناشی ازبرداشتی می دانند که انسان مدرن وفرهنگ غرب ازعالم طبیعت دارد.طبیعتی که بی جان وخام است ودرمعرض تصرفات انسان قرار می گیرد وباتسخیروتصرف آن انسان تمامی مشکلات تاریخی خودراحل خواهدکرد.

درس یازدهم  علوم اجتماعی پیش دانشگاهی همرا ه با پاسخ وفعالیت

1-    برخی مشکل  سرنوشت سازقرن بیستم راچه می دانند؟ این مشکل راناشی ازچه  می دانند؟  جواب : مسئله  طبیعت ومحیط زیست .این مشکل راناشی ازبرداشتی می دانند که انسان مدرن وفرهنگ غرب ازعالم طبیعت دارد.طبیعتی که بی جان وخام است ودرمعرض تصرفات انسان قرار می گیرد وباتسخیروتصرف آن انسان تمامی مشکلات تاریخی خودراحل خواهدکرد.

2-    نگاه توحیدی به طبیعت چگونه است ؟ جواب :طبیعت وهرچه دران است ، آیات ونشانه های حکت خداونداست وهمه موجودات طبیعی باادراک ومعرفتی که دارند به تسبیح خداوند مشغول بوده وبه سوی اوباز می گردند.

3-    طبیعت درنگاه اساطیری چگونه است ؟ جواب : درنگاه اساطیری  طبیعت ماده خام نیست، بلکه علاوه برظاهر دنیوی واین جهانی ازابعاد ونیروهای ماوارائئ نیزبرخورداراست .

4-    نگاه فرهنگ های پیش از مدرن به طبیعت چه تفاوتی بانگاه انسان مدرن دارد؟ جواب :فرهنگ های پیش ازمدرن به طبیعت نگاه غیردنیوی داشته وبرای تصرف آن ازنیروهای معنوی نیزاستفاده می کردندولی انسان مدرن به دلیل نگاه سکولار به طبیعت تصرف درطبیعت راتنهابافنون وروش های طبیعی انجام می دهد و دیدگاه معنوی به طبیعت راکودکانه می پندارد.

5-    پیامدنگاه انسان مدرن به طبیعت چه بود؟ جواب : انقلاب صنعتی وگسترش سریع صنعت وتکنولوژی مدرن که آسیب ها ومشکلاتی  برای طبیعت داشته است .

6-    برخی از آسیب های زیست محیطی ناشی ازانقلاب صنعتی رابنویسید؟ جواب :1-آلودگی هوادراثرگازهایشیمیایی وگردفزات سنگین 2- تخریب لایه اوزون دراثرگازهای گلخانه ای3- ازبین رفتم منابع آب دراثرآلودگی آب های سطحی وزیرزمینی 4- آلودگی های دریاهادراثرعوامل فیزیکی وشیمیایی5- بارش باران های اسیدی دراثرآلودگی آب وهوا6- ازبین رفتن مراتع وجنگل ها که موجب جاری شدن سیل های خانمان براندازمی شود. 7- گرم شدن طاقت فرسای مناطق وخشک سالی 8- مسمومیت خاک ها وتجمع موادزاید تجزیه ناپذیر ،سموم آفت کش ،موادرادیداکتیو وپلیمرها 9- تهی شدن منابع طبیعی تجدیدناپذیر به منظوراستفاده روزافزون 10- درمعرض نابودی قرارگرفتن حدود یک سوم انواع جانوران  وگیاهان .

7-    بحران وچالش  زیست محیطی به چه حوزه های دیگری منتقل شده است؟ جواب : به تدریج به حوزه های مختلف روابط انسانی واجتماعی نیز منتقل شده است.

8-    آسیب های زیست محیطی چه واکنش هایی پدیدآورده است؟ جواب : 1-کنفرانس های بین المللی 2-اعتراض مردمی که جنبش های اجتماعی  طرفداران محیط زیست رابه وجودآورده است .

9-    جنبش های اجتماعی که درواکنش به آسیب های زیست محیطی پدیدآمداین بحران راناشی ازچه چیزی می دانند ؟ چه راهکاری برای آن ارائه می کنند؟ جواب : الف)ناشی از فرهنگ مدرن جامعه غربی وبسترهای معرفتی آن.                    ب)با بازگشت به رویکردهای معنوی به طبیعت

10-رویکرد معرفتی ( راه شناخت) درفرهنگ قرون وسطی چگونه بود؟ جواب :کتاب مقدس وشهودآباءکلیسا که به موازات آن ، دوابزار عقل استدلالی وتجربه رانادیده می گرفتند.

11-بحران معرفتی غرب  چگونه شکل گرفت وبرای برون رفت  ازآن چه اقداماتی انجام داد؟ جواب :باتردید نسبت به روش معرفتی قرون وسطی دردوران رنسانس که برای برون رفت از آن  به1- نادیده انگاشتن جایگاه وحی وشهود 2-بسنده کردن به شناخت حسی وتجربی به عنوان تنهاراه شناخت علمی 3- قطع پیوندبااستدلال عقلی جدیدباشهودحقایق عقلی وفوق طبیعی ، پرداخت  که  البته بیش از دوسده دوام نیاورد.

12-روش شناسی جامعه شناسان قرن نوزدهم را توضیح دهید . جواب : تنهاراه درست برای شناخت حقایق امورروش تجربی است.حقایقی که پیامبران از طریق وحی درباره جامعه بشری بیان کرده اند یا آنکه عالمان بااستدلال های عقلی به آن رسیده اندباروش حسی وتجربی داوری کنند.

13- غرب حضور استعماری خودراچگونه برای نخبگان توجیه والقا می کرد؟ جواب : تنهاراه شناخت راه تجربی است که آگاهی ها وعلوم دیگرجوامع غیرعلمی است  وپیروی ازفرهنگ غربی تنها راه پیشرفت وتوسعه دیگر فرهنگ هاست .

14-  روش شناسی غرب با چه محدودیت هایی روبه رو شد؟ جواب :1-ناتوانی ازارائه جهان بینی وداوری ارزشی  ومبانی غیرتجربی علم مدرن  2-محدودشدن روشنگری به مسایل وامورطبیعی 3-مخدوش شدن استقلال معرفت تجربی ازدیگرمعرفت ها

15- ابعاد بحران معرفتی-علمی فرهنگ غرب  رابیان کنید ؟ جواب :1- افول روشنگری مدرن (حس گرایی وتجربه گرایی) وشکل گیری جریان های پست مدرن ( معرفت علمی -تجربی  تنهاراه شناخت نیست  وبایدازآن عبورکرد) 2- ناسازگاری ابعاد معرفتی غرب بانیازهای اقتصادی وسیاسی اش (ناتوانی فرهنگ غرب درتوجیه حضورجهانی خودش درحالی که ازنظر سیاسی واقتصادی به این حضورنیازدارد. )

16-آخرین گام تاریخی انسان غربی درفرهنگ مدرن چه بود؟ جواب :رویکرددنیوی واین جهانی ،  بدون آنکه پوشش قدسی ودینی به خودگیرد. گرایش ها ورفتارهای دینی تنهاباتوجیه وپوشش دنیوی امکان مطرح شدن داشتند.

17-تصورغلط برخی جامعه شناسان غربی  درخصوص دین چه بود؟ جواب :دین طی قرن بیستم از آخرین عرصه حضورخودیعنی ازقلمرو فرهنگ عمومی نیزبیرون خواهدرفت .

18- منظورازمفهوم پساسکولاریسم چیست؟ جواب :بابحران معنویت درفرهنگ غرب  درسالهای پایانی قرن بیستم شاهد بازگشت مجدد نگاه معنوی ودینی درسوح مختلف زندگی انسان ها هستیم که از آن به  افول سکولاریسم یا پساسکولاریسم یاد می کنند.

19-مهم ترین علت تداوم باورهای دینی ومعنوی درزندگی انسان چیست؟ جواب :نیاز فطری آدمی به حقایق قدسی وماوراءطبیعی است . یک فرهنگ  علاوه برپاسخ به نیازهای جسمانی ودنیوی انسان باید به نیازهای معنوی وقدسی اونیزپاسخ دهد تادچاربحران معنوی، پوچ گرایی ونیهیلیسم نشوند.

20-نیهیلیسم چگونه شکل گرفت ؟ جواب :با انکار حقایق قدسی،ابعاد معنوی وحقایق ماورایی  درپاسخگویی به پرسش های اساسی درباره وجود انسان،ومعنا  بخشیدن به زندگی ومرگ  ناتوان شدند ودچارپوچ گرایی شدند که به آن نیهیلیسم  می گویند.

21-چرافرهنگ غرب به آرمان های انقلاب فرانسه نرسید؟ جواب :چون با انکار حقایق قدسی  واصالت بخشیدن به انسان دنیوی به پوچ گرایی (نیهیلیسم ) یاس وناامیدی ومرگ آرمان ها وامیدها(آزادی و آرامش ) منجرشد.

22-گریز ورویگردانی از سکولاریسم درجوامع غربی چه پیامدهای به دنبال داشت ؟ جواب :1- برخی ازنخبگان جهان غرب درجست وجوی سنت های قدسی ودینی فعال شدند. 2- مهاجران ساکن کشورهای غیرغربی که درقرن بیستم مقهورفرهنگ مدرن بودند به سوی هویت دینی خودفراخوانده شدند.3- بازار معنویت های کاذب ودروغین برای غارت میراث درهم ریخته روشنگری مدرن رونق گرفت.(مانند خرافه پرستی ،شیطان پرستی ،عرفان های سرخ پوستی و...)

23-گریز از سکولاریسم درجوامع غیرغربی چگونه ظاهرشد؟ جواب : بازگشت به هویت فرهنگی وتاریخی آن جوامع  ودرجهان اسلام با بیداری اسلامی

فعالیت های درس یازدهم باپاسخ :

24-جنبش محیط زیست گرایی یا طرفداران محیط زیست رامعرفی کنید ؟ جواب : اولین جنبش محیط زیست درسال 1727 با بیماری تنفسی ادوارد اول درانگلیس به وجودآمد وموجب شد تعدادی ازکارخانه هاازمرکز شهرخارج شوند.  درقرن بیستم  جنبش سبزها به وجودآمد که به دودسته تقسیم می شوند : سبزهای روشن که به پاس داری ازمحیط زیست به صورت فردی  می پردازند وگرایش  سیاسی خاصی ندارند. سبزهای تیره که رادیکال هستند ومعتقدندبا تغییرات سیاسی وکسب قدرت می توان به کاهش صنعتی شدن بی رویه پرداخت.

25-دوبحران معرفتی- علمی مربوط به آغاز وانجام فرهنگ جدید غرب رابایکدیگر مقایسه کنید . جواب :درآغاز به دلیل حسی شدن  وناتوانی درپاسخ های معرفت شناسانه وغیر تجربی  ، معرفت شناسی غرب هویت مستقل خودراازدست داد.(مثلا عقیده به تثلیث با عقلانیت سازگارنیست وغرب نمی تواند این موضوع رابرای پیروان خودتوجیه کندیا ازتفسیر جهان هستی ، داوری ارزشی وجهان بینی ناتوان است .)  در ادامه  باگسترش ابعادجهانی شدن  ونیازهای اقتصادی وسیاسی غرب، ازتوجیه حضورجهانی خودناتوان هستند.

26-  چرااجلاس هزاره ادیان درآغازقرن 21 درسازمان ملل شکل گرفت ؟چرادرقرن بیستم چنین نشستی اتفاق نیافتاد ؟ جواب : چون درقرن بیستم هنوز رویگردانی از سکولاریسم گسترش  فراگیرنیافته بود  ووارد مراحل پساسکولاریسم نشده بودیم.

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهسا قاضی پور چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:11 ب.ظ

salam va mer30 mrs rafiee

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد