جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

سوالات وپاسخ های درس سیزدهم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی

سوالات  وپاسخ های درس سیزدهم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی


1-     تعامل عالمان شیعی با دولت قاجارچگونه بود؟ جواب : برمدارمقاومت منفی  بود.

2-     مقاومت منفی دربرابر دولت های قاجاربه چه معنایی بود ؟ جواب :درمقاومت منفی حاکمیت پادشاه ظالمانه وغیرمشروع دانسته می شود وهمکاری سیاسی باآن درحد واجبات نظامیه (اموری که برای بقای اصل زندگی لازم است  مانند حفظ امنیت یا مقابله دربرابردشمن ) است.

3-     چه زمانی مقاومت منفی به سوی فعالیت رقابت امیز تغییرکرد؟ جواب: هنگامی که دولتمردان قاجاربه دلیل اثرپذیری ازدولت های استعماری به جای مقاومت دربرابربیگانگان به سوی قراردادهای استعماری قدم برداشتند.

سوالات  وپاسخ های درس سیزدهم علوم اجتماعی پیش دانشگاهی


1-     تعامل عالمان شیعی با دولت قاجارچگونه بود؟ جواب : برمدارمقاومت منفی  بود.

2-     مقاومت منفی دربرابر دولت های قاجاربه چه معنایی بود ؟ جواب :درمقاومت منفی حاکمیت پادشاه ظالمانه وغیرمشروع دانسته می شود وهمکاری سیاسی باآن درحد واجبات نظامیه (اموری که برای بقای اصل زندگی لازم است  مانند حفظ امنیت یا مقابله دربرابردشمن ) است.

3-     چه زمانی مقاومت منفی به سوی فعالیت رقابت امیز تغییرکرد؟ جواب: هنگامی که دولتمردان قاجاربه دلیل اثرپذیری ازدولت های استعماری به جای مقاومت دربرابربیگانگان به سوی قراردادهای استعماری قدم برداشتند.

4-     منظوراز فعالیت رقابت آمیزدردوران قاجارچه بود؟ جواب: ورودفعال درعرصه زندگی اجتماعی وسیاسی نه درجهت حمایت وتاییدقدرت حاکم بلکه دررقابت با آن است .

5-     حرکت رقابت آمیزعالمان دردوران قاجارچگونه بود؟ جواب: حرکت اصلاحی بود یعنی تلاش می کردند تابرخی ازرفتارهای پادشاه قاجاررااصلاح نمایند مانند جنبش تنباکو

6-     نتیجه تجربه موفق جنبش تنباکو چه بود؟ جواب: فعالیت رقابت آمیز رااز اصلاح رفتاربه سوی اصلاح ساختار برد و منجربه جنبش عدالت خانه شد.

7-     هدف جنبش عدالتخانه چه بود؟ جواب : 1-اصلاح شیوه زمامداری پادشاه 2-تاسیس مجلسی که قوانین عادلانه راتدوین کند وشاه راملزم سازدتادرچارچوب قوانین عادلانه الهی عمل کند.

8-     چراعمل به تاسیس عدالتخانه عملی مشروع بود؟ جواب: فسادحاکمیت راکمترمی ساخت ودرشرایطی که تحقق حاکمیت آرمانی مشروع امکان نداشت برای کنترل ظلم عمل به آن مشروع بود .

9-     چراجنبش عدالتخانه یک انقلاب اجتماعی بود؟ جواب: ساختارنظام رفتارسیاسی جامعه راتغییر می داد.

10-  مراد منورالفکران ازمشروطه با مراد عالمان مسلمان ازمشروطه چه تفاوتی داشت ؟ جواب: مشروطه منورالفکران نوعی حاکمیت سکولارنظیرحاکمیت دولت انگلیس بودوبرمداراراده وخواست بشرشکل می گرفت ولی مشروطه عالمان مسلمان مشروط کردن حاکمیت به احکام عادلانه الهی وشریعت .

11-  رقابت بین بیدارگران اسلامی ومنورالفکران غرب چگونه پایان پذیرفت؟ جواب: باحضورقدرت های استعماری ودخالت انگلستان به نفع جریان منورالفکران پایان پذیرفت وحاکمیت منورالفکران به استبداد استعماری رضاخان ختم شد.

12-   شکست رهبران دینی درمشروطه چه نتیجه ای به دنبال داشت ؟ جواب: رهبران دینی ازموضع فعالیت رقابت آمیز به موضع مقاومت منفی بازگشتند واین موضع درمرجعیت شیعه تاشروع انقلاب اسلامی ادامه یافت .

13-  انقلاب اسلامی ایران درچه شرایطی به وجود آمد ؟ جواب : 1- هفتادسال پس از مشروطه ونیم قرن حکومت پهلوی که درحاشیه ی دولت های غربی درجایگاه امن بود.2- روشنفکران چپ ازصحنه رقابت های سیاسی داخلی حذف شده بودند.3-امام خمینی عملکردمردم رااز موضع مقاومت منفی به فعالیت رقابت آمیز تغییرداده بود . 4- حرکت اصلاحی  به سمت حرکت انقلابی  درآمد.

14-  نقش حاکمیت آرمانی دینی دراندیشه اجتماعی وسیاسی شیعی چگونه بود ؟ جواب:  حاکمیت الهی که توسط پیامبر وائمه تحقق یافت سپس بانصب عام الهی به فقاهت وعدالت منتقل می شود یعنی اجرای روشمند احکام الهی وظیفه کسانی می شودکه هم آگاه وعالم به احکام وشرایط اجرای احکام می باشند وهم به آگاهی خودعامل باشند.

15-  مشکل عدالت خانه تاسیس شده دوره قاجارچه بود؟ جواب : رفتارعادلانه رابرکسانی تحمیل می کردکه با معیارهای الهی برمسندقدرت نشسته نبودند وقدرت رابه زور قوم وعشیره وشمشیروحمایت استعمارگران به دست آورده بودند وعالم به عدالت نبودند.

16-  مشروطه دراندیشه اجتماعی وسیاسی تشیع چه جایگاهی داشت ؟ جواب: نظامی بودکه درشرایط ناتوانی ازبرقراری حاکمیت آرمانی درقیاس بانظام استبدادی اولویت وبرتری پیدامیکرد.

17-  ویژگی مشترک جنبش های  آزادی بخش با انقلاب اسلامی چه بود ؟ جواب: جهت گیری ضداستعماری که داشتند .

18-  انقلاب اسلامی ایران درچه جهاتی با جنبش های آزادی بخش قرن بیستم تفاوت داشت؟  جواب: 1- جنبش های آزادی بخش گرایش به شرق داشت ولی انقلاب اسلامی هیچ وابستگی به شرق وغرب نداشت. 2- انقلاب ایران از متن روابط مردم به وجودآمد نه جنبش های چریکی 3-انقلاب اسلامی از متن عقایداسلامی وآموزه های فقهی وهستی شناسی توحیدی بودنه نظریه های فلسفی غربی4- انقلاب اسلامی  صرفا سیاسی نبودبلکه دارای هویتی فرهنگی وتمدنی بود.5- انقلاب اسلامی به قطع وابستگی انجامیدولی جنبش های آزادی بخش حضورمستقیم استعمار(قدیم ) را حذف می کردند.

فعالیت های درس سیزدهم :

19-مقاومت منفی با فعالیت رقابت آمیز اصلاحی چه تفاوتی داشت ؟ جواب : 1-مقاومت منفی با حکومت تعامل محدودداشت ولی رقابت اصلاحی تعامل گسترده جهت تغییرحکومت داشت.2-مقاومت منفی به تغییر درحکومت نمی انجامیدولی رقابت آمیزاصلاحی تغیراتی درحکومت به دنبال داشت درحدایجاد سازمان ها ونهادهای جدید (مثلا تشکیل عدالتخانه )

20-انقلاب اسلامی با انقلاب مشروطه چه تفاوت هایی داشت؟ جواب: انقلاب مشروطه فاقدجهان بینی مستقل است ولی انقلاب اسلامی دارای جهان بینی مستقل است. 2- مشروطه گرایش مثبت نسیبت به مدرنیته داشت ولی انقلاب اسلامی   گرایش منفی دارد. 3- انقلاب اسلامی به دنبال اجرایی کردن اسلام  است ولی مشروطه  چنین هدفی رادنبال نمی کرد. 4- انقلاب اسلامی به قطع وابستگی  انجامیدولی مشروطه به قطع وابستگی به بیگانگان نینجامید.

21- وجه اشتراک انقلاب اسلامی با جنبش های آزادی بخش  چه بود: جواب: 1- جهت گیری ضداستعماری2-موجب تغییرات ساختاری  شدند.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
fars جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:04 ب.ظ http://www.fars.eoo.ir

8965230561گاهی شانس فقط یک بار به آدم رو میاره پس باید قدرش رو دونست بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.fars.eoo.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد