جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

سوالات درس نهم کتاب علوم اجتماعی ( جدیدالتالیف) باپاسخ

سوالات درس نهم کتاب علوم اجتماعی ( جدیدالتالیف) باپاسخ

1-    دوچالشی که جامعه ی غربی با عقاید وآرمان های جدید خود ازآن عبورکردرا توضیح دهید . جواب : 1- چالش بین رویکردنظری کلیسا که رویکردی  معنوی ودینی بودبا رویکردعملی دنیوی واین جهانی کلیسا 2- چالش بین اربابان وقدرت های محلی باقدرت  کلیسا

2-    جامعه غربی چگونه چالش بین رویکردهای نظری وعملی کلیسا راحل نمود ؟ جواب : چون نمی توانست رفتاردنیوی کلیسارااصلاح کند رابطه دین ودنیارامنفی دانست وازرویکرد معنوی نسبت به این عالم دست شست.

3-    جامعه غربی چگونه چالش  بین اربابان وقدرت های محلی با قدرت کلیسا راحل کرد؟ جواب : دست کلیسا رااز زمین هایی که تحت نفوذ ش قرارداشت قطع کرد وقدرت دنیوی شاهزادگان افزایش یافت.

ادامه مطلب ...

سه پارادایم غالب در جامعه شناسی

سه پارادایم غالب در جامعه شناسی

تالیف واقتباس : احمد صادقی


چکیده:این مقاله بحثی است در متدولوژی معرفت شناسی در سطح کلان، و در سطح خاص مبحثی در مورد دو رویکرد یا پارادایم در جامعه شناسی که دارای دو باور متناقض در بکارگیری دو روش متفاوت در مطالعه و تحقیق در باب پدیده های اجتماعی دارند، و رهیافت دیگری که در انتقاد به به این دو رهیافت در بررسی پدیده های اجتماعی پدید آمد. از دیدگاه رهیافت یا پارادایم(پوزیتیویستی)، تفاوتی در روش تحقیق پدیده های طبیعی و پدیده های اجتماعی وجود ندارد. به عبارتی، در جهان یک نوع از پدیده ها وجود دارد وآن هم پدیده های طبیعی است، لذا یک روش تحقیق برای رسیدن به دانش علمی در مورد این پدیده ها وجود دارد و آن روش علمی است. از طرفی پارادایم دیگر(تفسیرگرایی) معتقد است پدیده های فرهنگی و اجتماعی مقوله ای کاملا متفاوت با پدیده های طبیعی است، لذا این تفاوت بنیادی موضوع، مستلزم بکارگیری روش یا روش های متفاوت برای تحقیق است. از تمایزات اساسی ای پدیده ها سیال بودن آن، خلاقیت، آزادی عمل(اختیار) و آگاهی موجودات انسانی است. بنابراین نمی توان انسان ها را مانند پدیده های فیزیکی یا مواد شیمیایی مورد بررسی و تحقیق قرار داد. این گفتار در صدد مقایسه خطوط کلی این دو رهیافت بوده، و در نهایت نشان می دهد امروزه علیرغم دو دیگاه بظاهر متناقض این دو رهیافت، مرز قاطعی میان پارادایم اثبات گرایی و تفسیری، تحقیق کمی و کیفی و جامعه شناسی محض و کاربردی وجود نداشته، و اکنون محققان اجتماعی در تحقیقات خود از روشها و تکنیک های هر دو رهیافت بهره جسته و حتی  در این که انفکاک و تمایز میان این روش ها تنها در سطح انتزاعی امکانپذیر است، تردید ندارند. 
ادامه مطلب ...