جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

روش تحقیق در مردم شناسی


روش تحقیق در مردم شناسی


در مطالعات اجتماعی دو روش وجود دارد:




- روش پهنانگر:



که عبارت است از مشاهده جوامع گسترده یا یک سلسله از اجتماعات. هدف این روش به‌دست‌ آوردن خصوصیات عمومى جامعه است.




- روش ژرفانگر:



که در آن جامعه خاصى که از وسعت و قلمرو محدود و مشخصى برخوردار است، به‌طور عمیق و به تفصیل مورد مشاهده و مطالعه قرار مى‌گیرد.




این روش از جمله فنون مربوط به تحقیقات مردم‌شناسى است که ویژگى اساسى آن مشاهده و مشارکت در زندگى مردم است و با فنون و روش‌هاى دیگر تحقیق مى‌توان جامعه محدود و مشخص را بررسى کرد. تأکید بر محدود و مشخص بودن جامعه از آن‌رو است که در مردم‌شناسى هر چه جامعه، قوم قبیله کم جمعیت‌ترى گزینش شود، دستیابى به هدف و نتایج لازم زودتر و دقیق‌تر خواهد بود؛ به‌علاوه نتیجه کار اطمینان و اعتماد بیشترى در پى خواهد داشت (رضی، هاشم، مردم‌شناسى اجتماعی، ص ۳). بنابراین نخستین شرط، در مطالعات مردم‌شناسی، رفتن به محل و اقامت در آنجا است. بدین ترتیب ارتباط بین محقق و جامعه مورد مطالعه برقرار مى‌گردد و همه زمینه‌هاى ذهنی، که مى‌تواند محقق را وادار به پیشداورى نماید، از بین مى‌رود.




برونیسلاو مالینفسکى چهار سال در میان بومیان جزایر تروبریاند به‌سر برد، و به‌طور عینى و مشارکتى در زندگى مردم جزیره حضور یافت، فرض و واقع را با استفاده از روش مشارکتى با هم تطبیق داد و نتایج مهمى به‌دست آورد.




کوشینگ (Cushing)، با زندگى در میان بومیان زونى (Zuni)، در مکزیت و عضویت در آن قبیله ضمن اینکه توانست به مطالعه دقیق زندگى آنها بپردازد در ردیف اشخاص مورد اعتماد قبیله قرار گرفت.




مارسل گریول فرانسوى براى تحقیق و شناسائى خصوصیات زندگى مردم سرزمین‌هاى تحت نفوذ فرانسه به سودان رفت و بیست و پنج سال در میان قبیله دگن (Dogon)، زندگى کرد و از آفریقاشناسان معروف فرانسوى شد.




کلودلوى استروس فرانسوى نیز به سرزمین‌هاى آمریکاى جنوبى و مرکزى سفر کرد و با زندگى در میان بومیان برزیل به تحقیق در مورد شیوهٔ زندگى آنها به‌خصوص رسوم مختلف ازدواج و خویشاوندی، در تمدن‌هاى گوناگون پرداخت.




هنرى اسکول کرافت (Sckoolkraft)، نوزده سال در میان قبائل چى‌پوا (Chippews)، زندگى کرد و به مطالعه عینى فرهنگ و تمدن آنها پرداخت. وى از نخستین انسان‌شناسان ایالات متحده در قرن نوزدهم، شناخته شد.




ابوریحان بیرونى از آن‌رو بزرگترین مردم‌شناس دوره اسلامى ایران شناخته شده است که با مسافرت‌هاى مکرر به هندوستان و مشاهده عینى حوادث و رویدادهاى فرهنگى این سرزمین پرداخت و اثر معروف خود را نگاشت.




مردم‌شناس ضمن زندگى در میان جامعه مورد مطالعه خود و مشاهده عناصر مختلف تشکیل‌دهنده زندگى آنها باید به طبقه‌بندى پدیده‌هاى مختلف اجتماعى بپردازد؛ از این‌رو باید از دقت کامل و زمینه‌هاى رفتارى مناسبى در برقرارى ارتباط با مردم برخوردار باشد.



ژرفانگر بودن روش مردم‌شناسى سبب اظهارنظر صاحب‌نظران مختلف این علم در زمینه روش تحقیق آن شده است؛ مثلاً مارسل موس، مردم‌شناس فرانسوی، در تعریف روش ژرفانگر به محدود و مشخص بودن جامعه مورد مطالعه تأکید دارد (ترابی، على‌اکبر، مبانى مردم‌شناسی، ص ۷۷) و گفته است روش تحقیق ژرفانگر عبارت از مشاهده و تحقیق درباره یک اجتماع محدود (مانند یک قبیله) است.



پى‌یربسن‌یه (Pierre Bessaignet)، به مردم‌شناس فرانسوی، در کتاب روش تحقیق مردم‌شناسی، روش مردم‌شناسى را در چهار مورد زیر پیشنهاد نموده است:



۱. مطالعه ایلات و عشایر.



۲. مطالعه دهکده یا فلان جامعه روستائى.



۳. مطالعه شهر کوچک یا یک قصبه یا یک محله از محلات فلان شهر.




۴. مطالعه قشر اجتماعى معینى از یک جامعه بزرگ، مثلاً مطالعه طبقه حاکمه یک جامعه یا دانشجویان فلان دانشگاه.



(بسن‌یه، روش مردم‌شناسی، ترجمه على‌محمد کاردان، ص ۳).




توجه به نکات بالا تفاوت اساسى روش جامعه‌شناسى و مردم‌شناسى را مشخص مى‌کند. لوى استروس مى‌گوید:




جامعه‌شناس به جامعه خاص خویش مى‌پردازد در حالى که انسان‌شناس در جستجوى نظام فکرى مشترک بین همه جوامع است، و مى‌خواهد به نظامى دست یابد که همان اندازه براى بومیان دور افتاده ارزنده است که براى همشهریان خود (ژان، کازنو، مبانى مردم‌شناسی، ص ۷)، به این ترتیب مردم‌شناس بر آن است که تفاوت‌هاى فرهنگ‌هاى مختلف جامعه خاص را مورد بررسى قرار دهد و ضمن کشف علل گوناگونى آنها به مقایسه آنها نیز بپردازد.


 

نظرات 2 + ارسال نظر
مهسا قاضی پور چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 02:17 ب.ظ

واقعا ممنون...........عالی بودن خانوم رفیعی

فاطمه خدامی شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:11 ب.ظ

سلام خانم رفیعی سایتتون عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بوددستتوووووووووووووون دردنکنه.ممنووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد