جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

جامعه شناسی

این وبلاگ برای استفاده همکارن ودانش آموزان تنظیم شده است

نمونه سوالات درس دوم

 

نمونه سوالات درس دوم:علوم اجتماعی دوره پیش دانشگاهی

درس دوم: فرهنگ جهان 

1- تاریخ و جغرافیا چه نقشی در رشدو تحول موجودات در جهان طبیعت دارند؟

جواب1-تاریخ و جغرافیا بستر رشد و تحول موجودات جهان طبیعت اند.

2-تاریخ چه تاثیری در هویت موجودات دارد؟

جواب2-موجوداتی که هویت مشترکی دارند از تاریخ مشابه برخوردارند .حیوانات مختلف مراحل زندگی یکسانی دارند ،مورچگان از هزاران سال پیش مراحل مشابهی را در طول زندگی خود داشته اند

3-تاثیر جغرافیا در زندگی موجودات را بررسی کنید؟

جواب3-مناطق زندگی حیوانات از نظرجغرافیایی نیز فرق می کند، برخی از حیوانات به دلیل توان انطباق با محیط، در مناطق مختلف زندگی می کنند. برخی نیز نمی توانند خود را با شرایط محیطی دیگر انطباق دهند و به همین دلیل تنها در محدودة جغرافیایی خاصی یافت می شوند. برخی دیگر از حیوانات برای دستیابی به محیط زندگی مناسب، در دوران حیات خود در خشکی یا دریا، مسافت های طولانی را طی می کنند.

4-آیا انسان مانند موجودات دیگر علی رغم دوران مشابه  تاریخ، با شرایط مختلف جغرافیایی سازگاری می کند؟

جواب4-جسم انسان گرچه از آن جهت که موجودی طبیعی است در طول تاریخ از دوران جنینی تا تولد، جوانی و پیری مراحل مشابهی را طی می کند، اما انسان مانندحیوانات دیگر نیست تا به طور طبیعی بتواند با شرایط جغرافیایی مختلف سازگارشود.

5- انسان چگونه با شرایط جغرافیایی سازگاری می کند؟

جواب5- آدمی با فعالیت های انسانی و فرهنگی خود، و از طریق تصرفاتی که در طبیعت انجام می دهد، امکان سازگاری با شرایط مختلف جغرافیایی را پیدا می کند.

6- آیا زندگی انسانها مانند دیگر موجودات از تاریخ یکسانی برخوردارند؟

جواب6-زندگی اخلاقی و فرهنگی بشر در طول تاریخ و در جوامع مختلف شکل یکسانی نداردو از تاریخ مشابهی برخوردار نیست.

7- چرا تفاوت اخلاق و فرهنگ بشر از سنخ تفاوتهای یک نوع نیست؟

جواب7- تفاوت اخلاق و فرهنگ بشر از سنخ تفاوت هایی نیست که یک نوع واحد از موجودات طبیعی در طول زندگی خود دارند، بلکه تفاوت اخلاق ها و فرهنگ ها از سنخ تفاوت هایی است که در انواع مختلف موجودات است. زیراخصوصیات اخلاقی و ذهنی افراد، و فرهنگ های آنها به تناسب عقاید و ارزش هایی که دارند از هویت های متفاوتی برخوردار است.

8-توضیح دهید آیا امتداد تاریخی و گسترة جغرافیایی فرهنگ های گوناگون یکسان است؟

جواب8- امتداد تاریخی و گسترة جغرافیایی فرهنگ های گوناگون یکسان نیست. فرهنگ هایی که در طول زمان در یک سرزمین واحد پدید آمده اند، و فرهنگ هایی که در زمان واحد در سرزمین های متعدد به وجود می آیند، زندگی و تاریخ یکسانی ندارند. برخی از فرهنگ ها،عمری کوتاه داشتند. بعضی از آنها مدّتی طولانی دوام آورده و همچنان ادامه یافته ا ند.برخی، در مناطقی محدود شکل گرفته و نتوانسته اند از مرزهای جغرافیایی خود عبورکنند، ولی برخی دیگر، گسترش پیدا کرده و تداوم یافته اند.



9-توضیح دهید آیا عناصر و اجزای مختلف درون فرهنگ ها یکسان اند؟

جواب9-عناصر و اجزای مختلف درون فرهنگ ها  یکسان نیستند، برخی از عناصر فرهنگی،قابلیت تداوم و حتی انتقال از یک منطقة جغرافیایی و فرهنگی به مناطق دیگر را دارند ولی برخی دیگر چنین ظرفیت هایی ندارند.

 

10-ظرفیت مختلف فرهنگ ها برای جهانی شدن را بررسی نمایید؟

جواب10-برخی از فرهنگ ها ظرفیت جهانی شدن را ندارند، فرهنگ هایی که ارزش ها و عقاید آنها ناظر به قوم و منطقة خاصی است و نگاهی سلطه جویانه نیز نسبت به دیگر اقوام ندارند، از محدودة قومی و منطقها ی خود فراتر نمی روند.

 

11- توضیح دهید چه فرهنگ هایی ظرفیت جهانی شدن را دارند؟

جواب11-در طول تاریخ، فرهنگ هایی وجود داشته اند که از مرزهای جغرافیایی خود عبور کرده و به سوی جهانی شدن گام برداشته ا ند. فرهنگی که به سوی جهانی شدن حرکت می کند،بر دو گونه است:گونة نخست: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.گونة دوم: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست، و سعادت همة انسان ها را دنبال می کند. این نوع فرهنگ از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.

 

12- فرهنگ هایی که ظرفیت جهانی شدن را دارند چند گونه می باشند؟

جواب12- بر دو گونه است:گونة نخست: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.گونة دوم: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست، و سعادت همة انسان ها را دنبال می کند. این نوع فرهنگ از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.

 

13- بررسی نمایید فرهنگ هایی که عقاید و ارزش ها ی آن ناظر بر قوم و منطقه  یا گروه خاصی است چگونه جهانی می شوند؟

جواب13-فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.منطقة مرکزی، منطقه ای است که منطقة پیرامونی را به خدمت می گیرد.

14-دونمونه  از فرهنگ هایی که عقاید و ارزش ها ی آن ناظر بر قوم و منطقه  یا گروه خاصی می باشند را بیان نمایید؟

جواب14-الف-فرهنگ صهیونیسم بین الملل و فرهنگ سرمایه داری دو نمونه از این فرهنگ است.صهیونیسم آرمان ها و ارزش های خود را متوجه نژاد خاصی می داند و با رویکرد دنیوی و این جهانی خود، دیگران را در خدمت این نژاد به کار می گیرد. ب-فرهنگ سرمایه داری نیز کانون ثروت و قدرت را مورد توجه قرار می دهد و کشورهای دیگر را در پیرامون و حاشیة آن به خدمت می گیرد. فرهنگی که تسلط یک قوم، جامعه و گروهی خاص را بر دیگران به دنبال می آورد و دیگران را به ضعف و ناتوانی می کشاند،فرهنگ سلطه یا فرهنگ استکبار است.

 

15-در باره چگونگی جهانی شدن فرهنگ صهیونیسم توضیح دهید؟

جواب15- فرهنگ صهیونیسم  عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به قوم، یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.منطقة مرکزی، منطقه ای است که منطقة پیرامونی را به خدمت می گیرد.فرهنگ صهیونیسم آرمان ها و ارزش های خود را متوجه نژاد خاصی می داند و با رویکرد دنیوی و این جهانی خود، دیگران را در خدمت این نژاد به کار می گیرد.

 

16- در باره چگونگی جهانی شدن فرهنگ سرمایه داری توضیح دهید؟

جواب16- فرهنگ سرمایه داری عقاید، ارزش ها و یا رفتار آن، ناظر به منطقه یا گروهی خاص است. چنین فرهنگی با عبور از مرزهای جغرافیایی خود، جهان را به مناطقی دوگانه تقسیم می کند، یکی از این دو منطقه مرکزی و دیگری پیرامونی است.منطقة مرکزی، منطقه ای است که منطقة پیرامونی را به خدمت می گیرد. فرهنگ سرمایه داری کانون ثروت و قدرت را مورد توجه قرار می دهد و کشورهای دیگر را در پیرامون و حاشیة آن به خدمت می گیرد

17- منظور از فرهنگ سلطه یا فرهنگ استکبار چیست؟

 جواب17-فرهنگی که تسلط یک قوم، جامعه و گروهی خاص را بر دیگران به دنبال می آورد و دیگران را به ضعف و ناتوانی می کشاند،فرهنگ سلطه یا فرهنگ استکبار است.مانند فرهنگ صهیونیسم و یا فرهنگ سرمایه داری

18- در مورد ظرفیت جهانی شدن گونه دوم فرهنگ ها توضیح دهید؟

جواب18-گونة دوم: فرهنگی است که عقاید، ارزش ها و هنجارهای آن در خدمت گروه و قوم خاصی نیست، و سعادت همة انسان ها را دنبال می کند. این نوع فرهنگ از عقاید و آرمان های مشترک انسانی سخن می گوید.

19 – فرهنگی که شایستگی جهانی شدن دارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

جواب19-فرهنگی شایستگی حرکت به سوی یک فرهنگ واحد جهانی را دارد که اولا،ً عقاید،آرمان ها و ارزش های آن، موافق با فطرت آدمیان باشد، و ثانیا هنجارها و رفتارهای خود را نیز براساس عقاید و آرمان های خویش سازمان دهد 

20 -کدام فرهنگ حق می باشد؟

جواب20- فرهنگی که عقاید،ارزش ها، هنجارها و رفتارهای آن مطابق نیازهای فطری باشد، همان فرهنگ حق است. فارابی جامعه ای را که عقاید و ارزش های آن حق باشد اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد، مدینة فاسقه می نامد.

21- منظور از مدینه فاسقه چیست؟

جواب21- فارابی جامعه ای را که عقاید و ارزش های آن حق باشد اما هنجارها و رفتارهای آن موافق با حق نباشد، مدینة فاسقه می نامد.

 

22- مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را بیان کنید؟

جواب22-حقیقت، معنویت، عدالت، حرّیت، مسئولیت و عقلانیت از مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی ا ند که یک فرهنگ مطلوب جهانی باید از آنها برخوردار باشد.

 

23-منظور از حقیقت به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد چیست؟

جواب23-حقیقت: فرهنگ هایی که به حقیقتی قائل نباشند، نمیت وانند معیار و میزانی برایسنجش عقاید و ارزش های مختلف داشته باشند و در نتیجه نمیت وانند از حقانیت ارزش هاو عقاید خود دفاع کنند.

24--منظور ازمعنویت به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را بیان کنید؟

جواب24-معنویت: فرهنگ جهانی باید بتواند به پرسش های بنیادین درباره مرگ و زندگی انسان ها پاسخ دهد. فرهنگ هایی که توجه خود را به نیازهای مادی و دنیوی انسان محدود می کنند، از پاسخ به نیازهایی که سعادت معنوی و ابدی انسان ها را تأمین کند،غافل می مانند. چنین فرهنگ هایی در صورتی که بسط و گسترش پیدا کنند، انسانیت رابا بحران های روحی و روانی گرفتار  می سازند.

25-عدالت و قسط ،به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را توضیح دهید؟

جواب25-عدالت و قسط: ارزشی است که مانع پایمال شدن حقوق انسان ها، دو قطبی شدن جهان و استضعاف و بهره کشی ظالمانة برخی از برخی دیگر می شود.

26--منظور ازحریت و آزادگی به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد چیست؟

جواب26-حرّیت و آزادی: ارزشی است که همواره در کنار و در دامان ارزش های دیگر، معنای خود را پیدا می کند؛ زیرا آزادی همواره، آزادی از یک امر برای رسیدن به امری دیگر است. به این معنی که تمامی عقاید، ارزش ها و آرمان ها در محدودة فرهنگی خود باقی می مانند؛ فرهنگ ها، قیاس ناپذیر و در عرض یکدیگرقرار می گیرند و امکان گفتگوی منطقی میان آنها برای رسیدن به عقاید و ارزش های جهان شمول وجود ندارد.این مفهوم هنگامی که در کنار ارزش هایی نظیر حقیقت، معنویت و عدالت قرار می گیرد معنای راستین خود را پیدا می کند.معنای راستین آزادی، آزادی از حق و قانون برای تجاوز به حقوق خود یا دیگران نیست،بلکه آزادی از قید و بندهایی است که مانع از رسیدن آدمی به حقیقت، معنویت و حقوق انسانی ا ش می شوند و زمینة ظلم بر انسان را فراهم می سازند.

 

27-مفهوم آزادی چه هنگام معنای راستین خود را پیدا خواهد کرد؟

جواب27- این مفهوم هنگامی که در کنار ارزش هایی نظیر حقیقت، معنویت و عدالت قرار می گیرد معنای راستین خود را پیدا می کند.معنای راستین آزادی، آزادی از حق و قانون برای تجاوز به حقوق خود یا دیگران نیست،بلکه آزادی از قید و بندهایی است که مانع از رسیدن آدمی به حقیقت، معنویت و حقوق انسانی ا ش می شوند و زمینة ظلم بر انسان را فراهم می سازند.

28- مسئولیت و تعهد به عنوان مهمترین ویژگی ها و ارزش هایی که فرهنگ مطلوب جهانی باید داشته باشد را توضیح دهید؟

جواب28-مسئولیت و تعهد: از جمله ارزش هایی هستند که یک فرهنگ را در برابر فرهنگ های رقیب مقاوم می سازند و زمینة گسترش فرهنگ را فراهم می کنند. رویکردهای تقدیرگرایانه و غیر مسئول با از بین بردن قدرت مقاومت یک فرهنگ، زمینة نفوذ و تسلط فرهنگ بیگانگان را فراهم می سازند.

 

29-فرهنگ مطلوب جهانی باید از چه سطوح عقلانیت برخوردار باشد؟

جواب29-فرهنگ جهانی باید از دو سطح عقلانیت برخوردار باشد: اول: عقلانیتی که از جهان بینی و ارزش های کلان آن دفاع نماید. فرهنگ هایی که ازاین نوع عقلانیت محروم باشند، نمی توانند از لایه های بنیادین و هویتی خود دفاع کنند،و به نسبیت فرهنگی دچار می شوند.دوم: عقلانیتی که براساس عقاید و ارزش های فرهنگی و با نظر به شرایط تاریخی مختلف، به نظام سازی، سازماندهی و مدیریت اجتماعی بپردازد.

 

30- چرافرهنگ جهانی باید دارای عقلانیتی باشد که  از جهان بینی و ارزش های کلان آن دفاع نماید؟

جواب30-زیرا فرهنگ هایی که ازاین نوع عقلانیت محروم باشند، نمی توانند از لایه های بنیادین و هویتی خود دفاع کنند،و به نسبیت فرهنگی دچار می شوند.

 

31- چگونه فرهنگ ها در رسیدن به ادعاهای جهانی خود ناکام خواهند ماند؟

جواب31-فرهنگی که بر مبنای ارزش ها و عقاید خود نتواند یک نظام جهانی را تعریف کند ونتواند مسیر حرکت به سوی آن نظام را برای عبور از شرایط متغیر و متحول اجتماعی ترسیم کند، در وصول به ادعاهای جهانی خود، ناکام خواهد ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد